Get Adobe Flash player

 

Από το Βιβλίο ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ ΤΗΣ ΝΑΞΟΥ ( ΤΩΝ ΤΡΙΩΝ ΤΕΛΕΥΤΑΙΩΝ ΑΙΩΝΩΝ )

 

Ο συμπατριώτης μας ζωγράφος, Αποστόλης Νικολάου Σαχάς, κατέχει αξιόλογη θέση στον σύγχρονο ελληνικό εικαστικό χώρο και η καταξίωσή του αυτή τιμά και προβάλλει το νησί μας.  Γεννήθηκε στην Κωμιακή. Ο πατέρας του ήταν από το Σκαδό και η μητέρα του Ειρήνη, Κωμιακίτισσα.

Η καταξιωμένη εικαστική του πορεία, καθώς και η αδιάλειπτη, όσο και πολύπλευρη, ενασχόλησή του με τα πολιτιστικά δρώμενα, απασχολούν επανειλημμένα τον Ναξιακό, Κυκλαδικό και Αθηναϊκό τύπο. Ο Αποστόλης Σαχάς υπηρετεί την Τέχνη παντί τρόπω. Διακεκριμένοι Κριτικοί και Ιστορικοί Τέχνης, Πανεπιστημιακοί Δάσκαλοι, Συγγραφείς, Λογοτέχνες και Δημοσιογράφοι έχουν αναφερθεί στο έργο του και έχουν δημοσιεύσει κριτικές σε περιοδικά και εφημερίδες πανελλαδικής προβολής.

Είναι μέλος του Εικαστικού Επιμελητηρίου Ελλάδος του Υπουργείου Πολιτισμού. Έχει πραγματοποιήσει 15ατομικές εκθέσεις και έχει λάβει μέρος σε 44 ομαδικές στην Ελλάδα και στο Εξωτερικό. Το 1985, τιμήθηκε με το βραβείο της Ε΄ Πανελλήνιας έκθεσης ζωγραφικής.

 Έχει συμμετάσχει σε Πανελλήνιες εκθέσεις που οργάνωσαν το Υπουργείο Πολιτισμού, το Εικαστικό Επιμελητήριο Ελλάδος, το Γενικό Επιτελείο Ναυτικού, το Πανεπιστήμιο της Αθήνας, το Γαλλικό Ινστιτούτο, ο Οργανισμός Πολιτιστικής πρωτεύουσας της Ευρώπης, ο Δήμος Αθηναίων και άλλοι Κρατικοί και Δημοτικοί φορείς, Πνευματικά και Κοινωφελή Ιδρύματα, Πολιτιστικοί Σύλλογοι κ.λ.π.

            Από το ξεκίνημα της δημιουργικής του παρουσίας, έχει συγκεντρώσει ευμενέστατα σχόλια και εγκωμιαστικές κριτικές, οι οποίες, παράλληλα με το σπουδαίο εικαστικό του έργο και την επιτυχημένη εκθεσιακή του διαδρομή, τον καθιέρωσαν στον ελληνικό ζωγραφικό χώρο.

Ο γνωστός Κριτικός Τέχνης, Βάσος Κουντουρίδης, εκτιμώντας το ξεχωριστό ταλέντο του Σαχά, είχε γράψει πριν πολλά χρόνια για την πρώτη ατομική του έκθεση: «… με τις συναισθηματικές και τεχνικές αρετές που διαπιστώνουμε στο έργο του, πιστεύουμε ότι σύντομα θα έχουμε στο πρόσωπό του ένα διαλεχτό δημιουργό …».

Και πράγματι, το συνεχές και αδιάπτωτο ενδιαφέρον του Σαχά για την Τέχνη, η ενθουσιώδης εργατικότητα και αφοσίωσή του στους επιδιωκόμενους εικαστικούς στόχους του επιβεβαιώνουν σήμερα την αξιόλογη θέση του στον εικαστικό χώρο και δικαιολογούν την ευρύτερη αναγνώριση που έχει το έργο του. Ο καθηγητής Πανεπιστημίου και πρώην Υπουργός Οικονομικών Γιώργος Ι. Αγαπητός σημειώνει: «… Στο πρόσωπο του Σαχά, επιβεβαιώνεται η άποψη ότι η προσωπικότητα κάθε ανθρώπου δεν είναι στατικό, αλλά δυναμικό συσσωρευτικό φαινόμενο, γιατί διαμορφώνεται από μακροχρόνια συνετή συμπεριφορά και προσπάθεια».

Ο εξαίρετος Κριτικός και Ιστορικός Τέχνης, Διευθυντής της Υπηρεσίας Ιστορίας του Ελληνικού Ναυτικού, Δημήτρης Γιακουμάκης έγραψε πρόσφατα: «… αντίθετος προς τα εντυπωσιοθηρικά ευρήματα, εύκολες λύσεις και λαβυρινθώδεις προθέσεις, ο εικαστικός περίγυρος του Σαχά αυτοπροσδιορίζεται και επιβάλλεται  … τα έργα του πομποί μιας έντονης γοητείας, με τις αρμονικές χρωματικές εναλλαγές ή εντάσεις, … αξιοποιούνται σε ποικίλες δυναμικές επιτεύξεις … που αγγίζουν την ανθρώπινη ψυχή με το συναίσθημα … και προβάλλουν ζωντανά και εν δυνάμει, τα αρχέτυπα μιας σημαντικής τέχνης που επιβάλλεται με τη μορφή γνήσιας πνοής ευαισθησίας,  ποίησης και αρμονίας … ».

Το πάθος και την αγάπη του Σαχά για την Τέχνη, εξυμνεί ο γνωστός Κριτικός Τέχνης, Περσεύς Αθηναίος: «… παρακολουθώντας τις δημιουργίες του Σαχά, νιώθεις αυτόν τον ζεστό δικό του έρωτα να διαχέεται σε κάθε εικόνα, να αναδύεται μέσα από το σχέδιο, το σκηνογραφημένο έντεχνα τοπίο, τις εκπληκτικές συνθέσεις, την φιλοσοφία ακόμα, που γεννάται και πλαστουργείται από τον ευσυνείδητο καλλιτέχνη με τον πιο φυσικό συνδυασμό χρωμάτων, που διανθίζονται από ευγένεια και επιβλητική ευαισθησία. Αυτό το τελευταίο σημείο, το χαρακτηριστικό του ζωγράφου είναι το μυστικό της τέχνης του. Η ευαισθησία στην σύλληψη και η συναισθηματικότητα στην πλάση, στην εκτέλεση …».

Αναλύοντας το έργο του Σαχά, ο Κριτικός Τέχνης και συγγραφέας, Πρόεδρος της Πανελλήνιας Ένωσης Λογοτεχνών,  Κυριάκος  Βαλαβάνης γράφει:  «… Έργα με τεχνική αρτιότητα, υποβλητική ομορφιά, αίσθημα και γνώση … Ο θεματικός του πλούτος ανεξάντλητος, υπάρχει σ’ αυτόν, διάχυτο το ανθρώπινο στοιχείο καθώς και ο προβληματισμός. Σε κάθε εικαστική του δημιουργία βλέπουμε αρμονία (συνθέσεως – χρώματος – εκφράσεως) που η συνθετική της διάταξη μας δίνει το άριστο αποτέλεσμα».

Επίσης ο γνωστός Κριτικός Τέχνης και πρόεδρος της Ένωσης Συντακτών Περιοδικού Τύπου Χρήστος Αναγνωστός επισημαίνει: «… ο Σαχάς είναι βαθύς γνώστης των χρωματικών αξιών … δημιουργός ανήσυχος και ενθουσιώδης, άνθρωπος ευγενικός και πρόσχαρος, ζωγράφος με επίγνωση της ευθύνης απέναντι στην Τέχνη».

Σημαντικές πτυχές της ζωγραφικής Τέχνης του Ναξιώτη δημιουργού, ερμηνεύει με σαφήνεια και δεινότητα ο Κριτικός Τέχνης Γιώργος Βλαζάκης:  «… Η καλλιτεχνική παρουσία του Σαχά, είναι μια αναβλύζουσα πηγή καθαρού νερού, ένα βάλσαμο, για όσους έχουν την ανάγκη και αναζητούν μια διέξοδο από την έρπουσα εικαστική βαρβαρότητα της εποχής μας. Το έργο του, μας πρόσφερε την αισθητική ικανοποίηση που είχαμε ανάγκη και μας γέμισε αισιοδοξία. Τι άλλο άραγε μπορεί να επιθυμεί ένας καλλιτέχνης από την σχέση του με το κοινό του; Να σημειωθεί εδώ πως το κοινό του Σαχά δεν είναι καθορισμένο. Δεν είναι ούτε οι Ναξιώτες και οι Κυκλαδίτες – που είναι φανερό πως συγκεντρώνουν το ενδιαφέρον του – είναι όλοι όσοι είχαν την τύχη να κοινωνήσουν με το θαλασσινό νερό, έτσι όπως το αποτύπωσε η πινελιά του Σαχά στον καμβά. Σε μια δική του αποκλειστική στιγμή, με μια δική του αναλαμπή στην κίνηση και στο χρώμα. Αυτή είναι η κοινωνία μας με το έργο του. Παντού είναι αποτυπωμένη μέσα από εξαίσια χρώματα η μοναδική στιγμή που επίμονα κυνήγησε ο καλλιτέχνης. Παντού η τέχνη του Σαχά κυριαρχεί πάνω στην τεχνική του. Το λάδι, το παστέλ, το κάρβουνο, το μολύβι, γίνονται στα χέρια του απλά μέσα για την αποτύπωση της μοναδικής στιγμής των πραγμάτων. Της δικής του στιγμής και γιατί όχι, και της δικής μας».

Ολόκληρη η ζωή του εκλεκτού συμπατριώτη μας είναι γεμάτη από το ανάβλυσμα της καλλιτεχνικής του παρόρμησης. Έργα του βρίσκονται σε Μουσεία, Ανώτατα Πνευματικά Ιδρύματα, στην Προεδρία της Δημοκρατίας, Κοινωφελή Ιδρύματα, στο Γενικό Επιτελείο Ναυτικού, σε Νομαρχίες και Δήμους, σε Τράπεζες και Πολιτιστικούς Συλλόγους, σε Κρατικές και Ιδιωτικές Συλλογές στην Ελλάδα και στο Εξωτερικό.

Είναι μέλος Πνευματικών και Πολιτιστικών Συλλόγων, μέλος της Ένωσης Κυκλαδικού Τύπου και κείμενά του για τον Πολιτισμό και την Τέχνη, δημοσιεύονται τακτικά σε εφημερίδες και περιοδικά Τέχνης και Λόγου. Για την προσφορά του στον ελληνικό πολιτισμό τιμήθηκε από το Σύλλογο Ελλήνων Λογοτεχνών και την Ένωση Συγγραφέων Τουρισμού Ελλάδος.

Η Νομαρχία Κυκλάδων, το Επαρχείο Νάξου, καθώς και ο Δήμος Κύθνου, ο Δήμος Δρυμαλίας Νάξου και ο Δήμος Νάξου έχουν κυκλοφορήσει έξι Ζωγραφικά Οδοιπορικά  πολυτελούς καλλιτεχνικής μορφής, με έργα και κείμενα του Απ. Νικ. Σαχά, μεταφρασμένα και στην Αγγλική γλώσσα. Οι εκδόσεις αυτές βρίσκονται στο Πατριαρχείο, σε Μητροπόλεις, στην Εθνική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος, σε Κρατικές Βιβλιοθήκες, Πνευματικά και Κοινωφελή Ιδρύματα, Μουσεία, καθώς και σε Δημοτικές και Σχολικές Βιβλιοθήκες και Πολιτιστικούς Συλλόγους.

Το Εικαστικό Οδοιπορικό: «Τ’ Αλειτούργητα ξωκκλήσια» εκδόθηκε με τη συμπαράσταση της Νομαρχίας Κυκλάδων και του Επαρχείου Νάξου. Το έργο αυτό, τιμήθηκε από το Ίδρυμα Ωνάση, το οποίο όπως αναφέρει σε σχετική του απόφαση: «…παρόλο που η ενίσχυση εκδόσεων εκφεύγει των θεσμοθετημένων προγραμμάτων του Ιδρύματος, η Εκτελεστική Επιτροπή του Ιδρύματος αποφάσισε την κατ’ εξαίρεση απόκτηση των αντιτύπων του εν λόγω έργου».

Ο πρόεδρος της Εταιρείας Ελλήνων Φιλολόγων, καθηγητής του Πανεπιστημίου Αθηνών, Νικόλαος Λιβαδάρας, που έγραψε τον πρόλογο του βιβλίου, σημειώνει: «… στο έργο αυτό ο Α. Σαχάς αποθέτει όλη του την ψυχή, την ευαίσθητη και γόνιμη ιδιοσυγκρασία του, την προσήλωση του στις πολιτιστικές αξίες του λαού μας … και με εξαίρετη πληρότητα μας βοηθεί στην κατανόηση της τέλειας εναρμόνισης σκοπού και αποτελέσματος. Το βιβλίο αυτό συνθέτει ένα θαυμάσιο δημιουργικό σύνολο, στο οποίο συνυπάρχουν αισθήματα, ιδέες, παραδόσεις, στοχασμοί, που δίνονται με εξαιρετική ευαισθησία και προσθέτουν έναν ευδιάκριτο σταθμό στην εικαστική ελληνική πορεία».

Το επόμενο ζωγραφικό Οδοιπορικό: «Τ’ Αλειτούργητα ξωκκλήσια των Κυκλάδων» εκδόθηκε από τη Νομαρχία Κυκλάδων. Στο Λεύκωμα αυτό, τον πρόλογο έγραψε ο ομότιμος Καθηγητής  του  Πανεπιστημίου  Αθηνών,  Βασίλης  Σφυρόερας.  Μεταξύ  άλλων  αναφέρει:  «… Το βιβλίο του Α. Ν. Σαχά, όπως και το προηγούμενο ομότιτλό του, δεν είναι απλώς δείγμα της εργασίας ενός ευαίσθητου καλλιτέχνη. Είναι, κυρίως, εικαστική ‘‘ανοικοδόμηση’’ ενός κόσμου που αντιστάθηκε στη φθορά του χρόνου, στις θύελλες των καιρών …».

Ο εκλεκτός δημοσιογράφος και συγγραφέας, Πρόεδρος του Πειθαρχικού Συμβουλίου της ΕΣΗΕΑ,  Μάνος Χωριανόπουλος, χαρακτηρίζει το  έργο αυτό: «… Όντως, σημαντικό απόκτημα μελέτης της μακρόχρονης πολιτισμικής μας κληρονομιάς».

Οι δημιουργίες αυτές απέσπασαν τις εγκωμιαστικές κριτικές του Ναξιακού, Κυκλαδικού και Αθηναϊκού Τύπου. Σε μια από αυτές - «Αδέσμευτος Τύπος» - σε δισέλιδη παρουσίαση του έργου, ο Γιάννης Ντάσκας υποστηρίζει: «… Ο Απ. Σαχάς ζωγράφισε την ποίηση που έγραψαν οι αιώνες. Ο Σαχάς, ζωγράφος που διαγράφει ήδη σημαντική πορεία στον εικαστικό χώρο, αποτόλμησε εγχείρημα σπάνιο και υψηλό. Αποδίδοντας με μοναδική δεξιοτεχνία την σημερινή όψη των αλειτούργητων εξωκκλησιών της Ελληνικής γης, επιχειρεί να τα παρουσιάσει στο ευρύ κοινό όχι όμως ως «πληροφορία», αλλά ως την ιστορία του ανθρώπου αυτής της χώρας κοντά στην χριστιανική πίστη. Και τα καταφέρνει όπως, ίσως, ελάχιστοι θα μπορούσαν, γιατί οι ψυχικές και ζωγραφικές αρετές του συνεπικουρούνται από ποιητικό οίστρο, σπάνιο και εξαιρετικά ευαίσθητο».

Η εικαστική αναζήτηση του Σαχά, συνεχίστηκε με την έκδοση δύο ακόμη πολυτελών ζωγραφικών οδοιπορικών μεταφρασμένων και στην Αγγλική Γλώσσα. Με τη συμπαράσταση του Δήμου Δρυμαλίας κυκλοφόρησε το έργο: «Σοκάκια της Ναξιώτικης Γης». Ο καθηγητής του Πανεπιστημίου Αθηνών, Γιάννης Προμπονάς, γράφει στον πρόλογο του βιβλίου: « Ο Α. Ν. Σαχάς είναι εξέχουσα καλλιτεχνική προσωπικότητα. Και μολονότι η φήμη του έχει προ πολλού υπερβεί τα όρια του τόπου που τον εγέννησε, αυτός την χώρα του δεν την λησμονεί. Το μνημειώδες  -  και λόγω περιεχομένου και λόγω ποιότητας - έργο του Σαχά, κόσμημα κυριολεκτικά της Ναξιακής βιβλιογραφίας θα πάρει την προσήκουσα θέση στον εικαστικό Ναξιακό χώρο αλλά και - προπάντων - στο εικονοστάσι της Ναξιακής ψυχής την οποία με ζωογόνες μνήμες τροφοδοτεί ... ».

Στη συνέχεια ο Δήμος  Κύθνου κυκλοφόρησε το ζωγραφικό οδοιπορικό του Σαχά : «Σοκάκια της Κύθνου». Στον πρόλογό του, ο Δήμαρχος Κύθνου, Γιώργος Μαρτίνος σημειώνει: «Το Βιβλίο αυτό, αφιερωμένο στα λιθόστρωτα σοκάκια της Κύθνου, έτσι όπως αυτά αποτυπώνονται περίτεχνα από τον μοναδικό και ειδικό καλλιτέχνη Απ. Σαχά, πιστεύω ότι θα αποτελέσει τεκμήριο μνήμης και ευαισθητοποίησης». Στο Εισαγωγικό Σημείωμά της, η φιλόλογος Φρόσω Μπουρίτη – Μαρτίνου επισημαίνει πως:  «...η ματιά του καλλιτέχνη στρέφεται νοσταλγικά σε σημεία και τρόπους ζωής που παραπέμπουν σε πολυτιμότητες ξεχασμένες, αλλά πάντα παρούσες και δυσεύρετες... Ο Α. Ν. Σαχάς θα συντείνει με αυτήν του την προσπάθεια να μείνουν ζωντανές στο μυαλό και την ψυχή μας εικόνες μιας άλλης ζωής και μιας άλλης ομορφιάς, όταν ίσως η λαίλαπα του σύγχρονου πολιτισμού δεν αφήσει τίποτα όρθιο. Μιας ομορφιάς λιτής και σεμνής που γέννησαν οι άνθρωποι και ανάθρεψε ο χρόνος».

Επίσης το 2004 ο Δήμος Δρυμαλίας Νάξου κυκλοφόρησε το Εικαστικό Λεύκωμα του Αποστόλη Σαχά: «Ζωγραφικό Οδοιπορικό στη Βυζαντινή Νάξο» που περιλαμβάνει 41 Ζωγραφικά έργα με Βυζαντινές εκκλησιές της Νάξου και κείμενα μεταφρασμένα και αυτά στην Αγγλική γλώσσα.  

Παράλληλα, φιλοξενεί και κείμενα επιφανών Ναξίων εκπροσώπων της Τέχνης και του Πνεύματος, όπως των καθηγητών Πανεπιστημίου Βασίλη Σφυρόερα, Γεωργίου Αγαπητού, Γεωργίου Στ. Κορρέ, Γιάννη Προμπονά, του ιστοριοδίφη Νίκου Κεφαλληνιάδη και του αρχαιολόγου Γ. Μαστορόπουλου. Το Εισαγωγικό Σημείωμα της έκδοσης γράφει ο Μητροπολίτης Παροναξίας Αμβρόσιος, ενώ το Λεύκωμα προλογίζει  ο Θεατρικός συγγραφέας – Ακαδημαϊκός, Ιάκωβος Καμπανέλλης.

 Ο  Μητροπολίτης Παροναξίας Αμβρόσιος αναφέρει σχετικά: «... κ. Σαχά, η αριστοτεχνική αποτύπωσις των Ιερών αυτών μνημείων, αλλά και εν γένει των υπολοίπων δημιουργημάτων σας, τοπίων και προσωπογραφιών, εκφράζει τας σπανίας  καλλιτεχνικάς σας ικανότητας, την αγάπην σας διά την ωραίαν μας Νάξον, αλλά και τας αστειρεύτους σας ευαισθησίας, που ευγενώς αγκαλιάζουν και ευεργετικώς καλύπτουν όχι μόνον την ευλογημένην Γενέτειράν σας, αλλά κι ευρύτερα τον Ελληνικόν χώρον, ως και πέραν αυτού... Η παρουσία σας και το έργο σας, η πολύτιμη και πολύπλευρη προσφορά σας αποτελούν πνευματικάς ηλιακτίδας, που άπλετα φωτίζουν το παρόν και δυναμικά καθορίζουν το μέλλον και τον Πολιτισμό... Ως Επίσκοπος της Τοπικής μας Εκκλησίας, θεωρούμεν χρέος μας και αισθανόμεθα υποχρέωσιν μας, να σας εκφράσωμεν τον έπαινόν μας διά την πάμφωτη και υποδειγματικήν σας παρουσίαν εις τον χώρον του πνεύματος, της τέχνης, των Γραμμάτων και των αξιών».

Επίσης, ο Θεατρικός συγγραφέας – Ακαδημαϊκός, Ιάκωβος Καμπανέλλης, μεταξύ άλλων τονίζει:«... η αξία αυτού του Λευκώματος με τις εκκλησίες της Νάξου, πέρα από την καλλιτεχνική του υφή και πέρα από την πολυτιμότητά του σαν ιδανικό αρχείο της βυζαντινής αρχιτεκτονικής στο νησί μας, έχει κυρίως, την πνοή να θυμίζει το βιωμένο βάθος της ζωής μας, ή πιο σωστά, το απόσταγμα σκέψεων και συγκινήσεων που συγκροτούν την πνευματική μας υπόσταση. Στον Αποστόλη Σαχά, που με τις ευαισθησίες του, αφυπνίζει και συντηρεί τις δικές μας, οφείλουμε – νομίζω – ένα εγκάρδιο «ευχαριστώ».

Πρόσφατα, το 2009 – 2010, ο Δήμος Νάξου κυκλοφόρησε το: « Ζωγραφικό Οδοιπορικό στα Σοκάκια του Δήμου Νάξου» του Απ. Σαχά που περιλαμβάνει 34 έργα μεταφρασμένο και αυτό στην Αγγλική γλώσσα .

Παράλληλα φιλοξενεί και κείμενα εκπροσώπων του Πνευματικού, Επιστημονικού, Πολιτικού και Κοινωνικού χώρου, όπως του Σεβασμιώτατου Μητροπολίτη Παροναξίας Καλλίνικου, των Πανεπιστημιακών καθηγητών, Σέργη Μανώλη και Μαρμαρά Εμμανουήλ, του καθηγητή της Α.Σ.Ο.Ε.Ε. και πρώην Υπουργού Οικονομικών, Αγαπητού Γεωργίου, του Δημάρχου Νάξου Νίκου Μαράκη όπως και του επόμενου Δημάρχου Νάξου Μανώλη Μαργαρίτη.

Στον πρόλογό του, ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Παροναξίας κ.Καλλίνικος γράφει: «Με πολλή χαρά προλογίζω την νέα εκδοτική προσφορά του Δήμου Νάξου που αυτή την φορά προβάλλει με καλλιτεχνικό τρόπο ένα σημαντικότατο στοιχείο της παραδοσιακής αρχιτεκτονικής των νησιών μας. Ένα στοιχείο το οποίο συνδέεται με τις παιδικές μνήμες και τις σύγχρονες εμπειρίες όλων μας. Είναι τα υπέροχα σοκάκια του νησιού μας, τα οποία με τρόπο αριστοτεχνικό αποτυπώνονται στις σελίδες του εξαιρετικά καλαίσθητου και ιδιαίτερα επιμελημένου αυτού λευκώματος, για την κυκλοφορία του οποίου συγχαίρω εγκάρδια τον Αξιότιμο κ. Δήμαρχο και τα λοιπά μέλη του Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου Νάξου.

Αποτελεί δε η έκδοση αυτή τον εύχυμο πνευματικό καρπό ενός σπάνιου καλλιτέχνη, προικισμένου με έκτατα τάλαντα και χαρίσματα από τον Θεό, τα οποία αξιοποιεί για την διάσωση της ιστορικής μνήμης και της ζωντανής παράδοσης του λαού μας.

Όλοι οι σπουδαίοι καλλιτέχνες, και μάλιστα οι ζωγράφοι, είναι εκφραστές ενός ολόκληρου κόσμου ιδεών και έχουν την δυνατότητα να μεταμορφώνουν με τον χρωστήρα τους και να φανερώνουν με μια θαυμάσια ποικιλία εικόνων, ακόμη και το πιο μικρό και ασήμαντο θέμα ή γεγονός της ζωής, με τρόπο που τους δίνει διαστάσεις σπουδαίου και μεγάλου.

Δεν θα ήταν, λοιπόν, υπερβολή αν λέγαμε ότι οι αυθεντικοί και γνήσιοι καλλιτέχνες μοιάζουν με μια πηγή, από την οποία τρέχει συνεχώς δροσερό και γάργαρο νερό. Η συνείδησή τους είναι ξεκάθαρη και αγωνιστική για το νόημα του ωραίου της ζωής και για το ανέβασμα στις κορυφές εκείνου που μόνο ελεύθεροι άνθρωποι μπορούν να γευθούν.

Σ’ αυτές τις κορυφές πιστεύω ότι στέκεται και ο καλλιτέχνης - δημιουργός του παρόντος έργου. Η ψυχή του, για να μπορεί να βρίσκεται στη θέα του ωραίου και αληθινού, έχει γευθεί το αθάνατο νερό της ορθόδοξης ανατολής, μέσα από τις χριστιανικές αρχές της οικογένειάς του και τα παραδοσιακά βιώματα του τόπου του.

Στο έργο αυτό ο Αποστόλης Σαχάς έμεινε ο ακέραιος «ιεροψάλτης» του ωραίου αυτού καλλιτεχνικού δημιουργήματος. Ξεφυλλίζοντας ανιχνευτικά αυτό το έξοχο δημιούργημα της τέχνης διαφαίνεται ότι ο δημιουργός είναι ποτισμένος με τα ναξιακά νάματα και προσπαθεί να μεταλαμπαδεύσει την έντονη επιθυμία να περπατήσει σε αυτά τα όμορφα και παραδοσιακά σοκάκια της Νάξου, για να γνωρίσει τον ιστορικό αυτό τόπο και, συνάμα, να ενδυναμώσει τους δεσμούς του με το νησί που έχει λαμπρή διαχρονική ιστορία.

Ευχαριστούμε και συγχαίρομε τον ζωγράφο και δημιουργό Αποστόλη Σαχά για την νέα αυτή δημιουργία του, το «Ζωγραφικό οδοιπορικό στα σοκάκια του Δήμου Νάξου», αλλά και για την γενικότερη καλλιτεχνική προσφορά του στη Νάξο και στις Κυκλάδες, και ευχόμαστε ο Δωρεοδότης Κύριός μας να τον κρατύνει και ενισχύει για έτη πολλά, παρέχοντάς του κάθε ευλογία προσωπική και οικογενειακή, καθώς και καλή μαρτυρία Ιησού Χριστού στην σύγχρονη και συνεχώς μεταβαλλόμενη κοινωνία με τις αγωνίες, τις ανασφάλειες και τα δυσεπίλυτα προβλήματά της ».

O Καθηγητής Λαογραφίας του Πανεπιστημίου Θράκης, Μανώλης Γ. Σέργης, στο κείμενό του: «Λαογραφική και Εικαστική χροιά στα σοκάκια της Νάξου», που υπάρχει στο εν λόγω βιβλίο του Σαχά, γράφει:«… ο Α. Ν. Σαχάς, είναι ένας καταξιωμένος δημιουργός ... με κοινωνική παιδεία και μόρφωση, σέβεται την παράδοση και τις αυθεντικές της αξίες, στο βαθμό που αυτές μπορεί να αποβούν δημιουργικά αξιοποιήσιμες.

Με την μέχρι σήμερα καλλιτεχνική του παρουσία (πιστεύω πως) ενίσχυσε το αίτημα της ελληνικότητας στην τέχνη, με τους όρους που μόλις προείπα. Μοιάζει να οικειοποιείται την άποψη μεγάλου Έλληνα ζωγράφου και διανοούμενου ότι τεχνίτης ανέκαθεν ήταν εκείνος που είχε τις ιδιαίτερες ικανότητες να δημιουργεί ένα αντικείμενο που θα είχε τον παλμό του ανθρώπου, και ο οποίος  (δημιουργός ) θα ένιωθε μια ιδιαίτερη αγάπη με το να δημιουργεί τέτοια έργα .

 Η θητεία του στη μελέτη του έργου των ζωγράφων του 19ου αι. και η θεωρία της σχολής του Μονάχου (όπως αυτή προσελήφθη από τους έλληνες δημιουργούς - οπαδούς της) είναι φανερές στη χρωματολογία και την υφολογία των πινάκων του· είναι όμως (ταυτόχρονα) αφομοιωμένες σ’ έναν προσωπικό τόνο, σε μια προσωπική «μανιέρα», τέτοια που μπορεί κάλλιστα και ευκολότατα ο καθείς να πει: «αυτός ο πίνακας είναι Σαχάς».

 Η τέχνη του θαρρώ πως βρίσκεται στην επιδέξια χρήση και την εκμετάλλευση των χρωμάτων: χρώματα γήινα, φυσικά, σε μια συνθετική αρμονία, που τη βλέπουμε να παίρνει θέση σε κάθε πέρασμα από το φως στη σκιά· δεν κάνει υπερβολές στο χρώμα, εκμεταλλεύεται τις αντιθέσεις και τις κλιμακώσεις του, αλλά, όπου χρειάζεται, οι τονικές εναλλαγές στο παιχνίδι φωτός - σκιάς είναι έντονες. Θαρρώ πως ο συμπατριώτης μας ακαδημαϊκός κ. Ιάκωβος Καμπανέλλης ερμήνευσε με ευστοχία αυτήν την εικαστική επίδοση του ζωγράφου μας».

Η δημιουργική δραστηριότητα του Σαχά χαίρει μεγάλης εκτίμησης και αγάπης, γι’ αυτό και οι ατομικές εκθέσεις, που πραγματοποιεί, αποτελούν πάντα ένα ξεχωριστό καλλιτεχνικό γεγονός για τον εικαστικό, πνευματικό και ευρύτερο κοινωνικό χώρο.

 Την ατομική έκθεση ζωγραφικής του, το 1996,επισκέφθηκε ο γνωστός για τα φιλότεχνα αισθήματα του, Πρόεδρος της Δημοκρατίας Κωστής Στεφανόπουλος (Η επίσκεψη αναφερόταν στο επίσημο πρόγραμμα του Προέδρου  ) . Στο  κείμενο  που  έγραψε  αναφέρει: «… Θερμά συγχαρητήρια αξίζουν στον εκλεκτό καλλιτέχνη που απέδωσε με τόση επιτυχία και το φυσικό περιβάλλον του νησιού και τους χαρακτήρες των ανθρώπων. Χωρίς αμφιβολία συνεχίζει με μεγάλη επιτυχία την καλλιτεχνική παράδοση της Νάξου».

Ο δημιουργός Αποστόλης Σαχάς εργάζεται ασταμάτητα. Η Τέχνη του αναγνωρίζεται, ενώ παράλληλα οι καλλιτεχνικές του αναζητήσεις διευρύνονται και αφήνουν να φανερωθεί διάχυτος, ο πλούσιος και άρτιος δημιουργικός του μόχθος.

Ο μεγάλος Έλληνας θεατρικός συγγραφέας και  Ακαδημαϊκός Ιάκωβος Καμπανέλλης, σε πρόσφατη κριτική του για το έργο του Απ. Ν. Σαχά,  αναφέρει μεταξύ άλλων:«...Βλέποντας την έκθεση του ζωγράφου Απόστολου Σαχά στο Δημαρχείο Νάξου  δεν πέρασα απλώς μια ώρα αισθητικής τέρψης συγκινούμενος από την τέχνη του. Έζησα κάτι πολύ πιο ουσιαστικό: περιπλανήθηκα ψυχικά σ’ ένα τόπο που ξέρω κι ένιωσα σα να επιστρέφω σε μέρη που έχουν φυλάξει τα παληά μου βήματα στα μονοπάτια τους, στους θαλασσοδαρμένους βράχους, στις ανήσυχες βουνοπλαγιές και ρεματιές. Εκεί που η ναξιώτικη γη η πλασμένη τόσο ποικιλόμορφα και με τόσο πολλά και διάφορα υλικά υπάρχει και ζει την αιωνιότητά της με τα πολλά δικά της σχήματα, χρώματα, φαινόμενα... Αλλού τραχειά, άγρια, δύσβατη, αλλού ήμερη, θαλλερή, χαμογελαστή και σε κάθε εποχή, ηλιόλουστη ή συννεφιασμένη, προικισμένη παντού και πάντα με μιαν αλλιώτικη ομορφιά… Θέλω με τα πιο πάνω να πω πως είδα τη Νάξο ζωγραφισμένη με άλλα ψυχικά ερεθίσματα, άλλη ματιά, άλλη σκέψη και ευαισθησία. Να γιατί με συνεπήρε η «Νάξος» του Απόστολου Σαχά. Δεν την οριοθέτησε στη θέα άσπρων οικισμών μια καλοκαιριάτικη μέρα. Ζωγράφισε εκείνη που ο χώρος της δεν έχει όρια και ο χρόνος δεν είναι στάσιμος ».

Οι Εικαστικοί, αλλά και οι πολιτιστικοί στόχοι του Σαχά, τρέφονται και δικαιολογούνται από την έκδηλη δημιουργική του ικανότητα, τον ώριμο και αξιοσημείωτο στοχασμό του, την ευγένεια και την ομορφιά των συναισθημάτων του.

Αξιομνημόνευτα είναι τα λόγια που έγραψε γι’ αυτόν ο Πέτρος Γλέζος, διαπρεπής εκπρόσωπος της λογοτεχνίας μας και πρόεδρος της Εθνικής Εταιρείας Ελλήνων Λογοτεχνών:  «… Η ευαισθησία του κυρίου Σαχά, η χρωματική αρμονία, η στερεότης του σχεδίου, η συνέπεια, η γενική μόρφωση, στοιχείο πολύτιμο για κάθε εκδήλωση καλλιτεχνική, όλα αυτά φωτίζουν το έργο του. Είναι για μας τους Ναξιώτες, αισθητική χαρά αλλά και πατριωτική περηφάνεια η παρουσία καλλιτεχνών ωσάν τον κύριο Αποστόλη Σαχά».